X
تبلیغات
گفتن آزاد
اي پسر عمران...!

هرگز دري را كه نمي‌داني چگونه بسته مي‌شود باز مكن و دري را كه نمي‌داني چگونه باز مي‌شود نبند.

 

(مكالمات خداوند و حضرت موسي)

+ نوشته شده توسط پر پرواز در سه شنبه بیست و هشتم آبان 1387 و ساعت 9:36 |

سلام به همه دوستان مداوم و گذري.

چندي پيش در جايي از قول سقراط مي خواندم " بچه هاي امروزي عاشق ناز و نعمت‌اند ، رفتارشان خوب نيست ، به مقامات و مسئولين اهانت مي‌كنند ، به بزرگترها احترام نمي‌گذارند و ..." اين مطلب ۳۹۰ سال قبل از ميلاد مسيح گفته شده‌است ، امّا اگر گوينده‌اش ذكر نشده‌بود شنونده يا خواننده تصور مي‌كرد – حتي- درد دل پدري از فرزند نوجوان نوخاسته‌اش است با دوستي قديمي.

شما هم محتمالاً موارد مشابهي را شنيده ، ديده و يا خوانده‌ايد و اين نتيجه به ذهنتان متبادر شده‌است كه گويا در همه‌ي دوران‌ مشكل‌هاي يكساني جوامع را آزار مي‌داده است .

يكي از جاهايي كه مي‌توان اين مورد را مشاهده كرد در اشعار قدماست.

لسان الغيب شمس‌الدين محمد حافظ شیرازی از شعرايي است كه در اشعارش آثار اتفاقات اجتماعي قابل مشاهده است. در اين ميان غزل " منبر " نمونه‌اي قابل اعتناست كه در صورت حيات شاعر مي‌توانست اورا در حياط اوين مستقر كند .

Hafez Shirazi

تو گويي حاج آقا گلستانی و مشابهانشان در قرن هشتم نيز مي‌زيسته‌اند.

manbar

اين شعر توسط خوانندگان مختلفي خوانده شده است و چون جنس اين شعر از نوع اعتراض است،بنده نسخه ، خوانده‌شده توسط گروه محترم و هنرمند  o-hum  را ترجيح مي‌دهم .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط دوستدار در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 14:18 |

سلام به همه دوستان

با توجه به علاقه‌اي كه در نتايج جستجوها نسبت به استاد گرامي " استاد حسن رهبرزاده " مشهود بود تصميم گرفتم تا با درخواست توفيق الهي بوسيله ارائه اشعار مذكور در ديوان آن بزرگوار قطره‌اي به كام جويندگان معارف از دامان استاد رهبرزاده بريزم.

بيان اين نكته مناسب به نظر مي‌رسد كه اشعار فوق‌الذكر - همانگونه كه در شناسنامه ديوان آمده‌است و آن استاد گرامي نيز به بنده فرمودند - از الهامات روحي بوده و خود مصدر آن نيستند.

انتخاب اشعار فعلا بر مبناي خاصي صورت نمي‌گيرد و اميدوارم مناسب‌ترين ها در انتخاب آيد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حكمت گيتي

مرغ شب ، خوابيد و ، بعد از نيمه شب ، بيدار شد

شعله هاي عشق سوزان، دردلم بسيار شد

شمع كافوري تمامي، تا نخِ آخر بسوخت

چشم من بيدار و ، دائم در پي اسرار شد

گرد شمع افتاد ، صد پروانه ، از رنگي به رنگ

جمله در آتش شدند و ، تن فداي يار شد

نيمه شب آگه شدم ، از راز عشق و دلبري

بهر دل ، آتش به تن زد ، جانب گلزار شد

رفته او ، اندر رهي ، تا سوزد اندر راه خويش

تن فكند در شعله ، تا روحش ره خمّار شد

آفرين گفتم ، برآن عشقي ، كه آمد از وجود

در جهان از تن گذشت و ، در پي دلدار شد

اختلاف عشق ما ، با او ، هزاران فرسخ است

غير سوداي بتان ، كي كس پي هشيار شد؟

هر كه عشقش با زبان گويد ، به دل پروانه نيست

عشق ظاهر را به صدها حيله و كردار شد

گه شود ليلي ، به نزد عاشقي مجنون صفت

يا به ظاهر ، از فراق دلبرش ، بيمار شد

تا كه خواهد ، عاشق از دلداده‌اش ، قلب رقيب

بهر آن ديدي كه يك شب بر سر بازار شد

بعد چندي ، آتش سوزان ، شود خاكستري

هر يك اندر عشق خود ، از ديگري بيزار شد

بارالهي ، چون شود اين مردمان بي ثبات

همچو آن پروانه ، عاشق با همه افكار شد

جانم آمد بر لبم ، ناگفته از بهر چيست ؟

نطق گوهر بارم ، از عزلت چنين پربار شد

ديده رهبر ، فرق عشق و عاشقي در عمر خويش

از عجايب حكمت گيتي ، كنون بيدار شد

 

"حكمت گيتي " از ديوان اشعار "استاد حسن رهبرزاده " صفحه 231.

التماس دعا

+ نوشته شده توسط دوستدار در دوشنبه بیستم آبان 1387 و ساعت 16:40 |

قصر الحمرا

این فایل تصویری را به تمام دوستداران موسیقی، خصوصا دوستداران گیتار کلاسیک تقدیم می کنم.

فایل را از اینجا دریافت کنید.

نام آهنگ:  خاطرات الحمرا     Recuerdos de la Alhambra

آهنگساز:  فرانسیسکو تارگا  Francisco Tarrega

نوازنده: نارسیسو یپز Narciso Yepes

 

+ نوشته شده توسط فرزین در دوشنبه سیزدهم آبان 1387 و ساعت 17:8 |



بنام خداوند بخشاینده مهربان

با سلام،

 

با احترام داستانی دیگر از [کتاب سوپ جوجه برای روح] جهت استحضار شما عزیزان تقدیم میدارم.

باشد که انشااله همیشه سلامت و شاداب باشید.

                                                                          مهر طلب
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط مهرطلب در دوشنبه سیزدهم آبان 1387 و ساعت 16:8 |





Powered by WebGozar

Click for تهران, Iran Forecast

<